ایده های طراحی داخلی
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

اصول طراحی داخلی چیست؟

اصول طراحی داخلی قوانین و رهنمودهایی هستند که طراحان برای ایجاد فضاهایی کاربردی و زیبا از آن پیروی می کنند.

هفت اصل اصلی در طراحی داخلی وجود دارد: تعادل، هماهنگی، ریتم، تناسب و مقیاس، تاکید، کنتراست و جزئیات.

این مفاهیم را می توان در هر اتاقی در خانه شما، از اتاق نشیمن گرفته تا حمام، به کار برد.

1. تعادل

در طراحی، تعادل احساس تعادل را می دهد. این به جنبه بصری اشاره دارد و به توزیع یکنواخت مبلمان و اشیاء تزئینی تا حد امکان می‌پردازد تا در هنگام نگاه کردن به اتاق، چیزها وزن بصری یکسانی داشته باشند.

برای رسیدن به تعادل، توجه به جایی که عناصر در داخل فضا قرار می گیرند، مهم است. برای این کار باید خط، شکل، رنگ و بافت اشیاء مختلف را به دقت تحلیل کنیم.

تقارن یا رسمی

اتاق‌های سنتی یا رسمی نیاز به تعادل متقارن دارند، که هنر آینه‌کاری و تطبیق هر طرف اتاق است. به عنوان مثال، دو صندلی در دو طرف یک میز قهوه ممکن است به صورت متقارن توصیف شوند.

دستیابی به این نوع تعادل ساده است زیرا ویژگی های طراحی در هر دو طرف تکراری هستند. این تکنیک به عنوان اثر آینه ای نیز شناخته می شود.

اگر مراقب نباشید، تعادل رسمی ممکن است به سرعت خسته کننده و تکراری شود.

نامتقارن یا غیر رسمی

وزن بصری خطوط، رنگ ها، فرم ها و بافت ها بدون نیاز به تکرار دقیق متعادل می شوند. این نوع تعادل به اندازه تعادل متقارن منظم نیست و می تواند پیچیده تر و هیجان انگیزتر باشد.

به عنوان مثال، یک مبل را می توان با قرار دادن دو صندلی در طرف دیگر متعادل کرد.

تعادل شعاعی

تعادل شعاعی زمانی حاصل می شود که یک نقطه کانونی مرکزی وجود داشته باشد که عناصر دیگر از آن یا اطراف آن تابش می کنند.

به عنوان مثال می توان به میز ناهارخوری گرد با صندلی هایی که دور آن چیده شده اند اشاره کرد. فرم، بافت و رنگ تکرار زیادی دارد.

2. اتحاد و هماهنگی

وحدت یکی از ویژگی های مهم طراحی خانه است. هر وسیله، سبک، و آیتم دکوراسیون باید با هم همخوانی داشته باشند تا یک کل منسجم ایجاد کنند.

انسجام و یکنواختی ترکیبی همه عناصر طراحی به طراحی داخلی شما زیبایی می بخشد. باید دائماً به یاد داشته باشید که الگوها، رنگ ها، بافت و غیره باید در طول پروژه جریانی نرم داشته باشند.

در غیر این صورت، تک تک آیتم‌های موجود در فضا با هم برخورد می‌کنند و خارج از محل به نظر می‌رسند. اصل هارمونی هماهنگ کردن اشیا و رنگ ها در یک فضا برای انتقال حس طراحی یکپارچه است.

زمانی هماهنگی وجود دارد که همه چیزهای یک اتاق حول یک موضوع یا سبک با یکدیگر همکاری کنند. هارمونی را می توان با استفاده از روش های مختلفی مانند گروه بندی مبلمان با هم، استفاده از رنگ ها و بافت های مشابه یا ایجاد یک نقطه کانونی ایجاد کرد.

وقتی از هارمونی در طراحی داخلی استفاده شود، فضایی منسجم و جذاب ایجاد می کند. کلید ایجاد هماهنگی یافتن تعادل مناسب بین همه عناصر است.

3. ریتم

اگر بخواهیم یک قطعه موسیقی را تحلیل کنیم، الگوی ریتمیک آن را توصیف می کنیم. همین مفهوم در مورد طراحی داخلی نیز صدق می کند - ما ریتم را از طریق تکرار بصری فرم ایجاد می کنیم.

هنگام تزئین خانه، باید به چیدمان عناصر به گونه ای فکر کنیم که تکرار، پیشرفت، انتقال یا تضاد باشد. با اعمال این مکانیسم های بصری، می توانیم توجه شخصی را به اطراف فضا معطوف کنیم و در نهایت تصور کلی اتاق را افزایش دهیم.

4. نسبت و مقیاس

مفهوم نسبت و مقیاس رویکرد ایده آلی برای ایجاد حس تعلق در میان اشیاء در یک اتاق است. چیزها باید با یکدیگر و فضا در تعادل باشند، خواه اندازه، شکل، فرم یا رنگ. اهمیت این اصل درک نحوه استفاده از محیط اطراف است، خواه اتاق بزرگ یا کوچک باشد.

تناسب رابطه بین دو مورد است و مقیاس روشی است که اندازه یک شی با دیگری ارتباط دارد. به عنوان مثال، یک مبلمان بزرگ ودر یک فضای کوچک نامتناسب خواهد بود.

یک میز قهوه کوچک در مقابل دو مبل بزرگ ممکن است نابجا و گم شده به نظر برسد. ایجاد علاقه بصری در یک اتاق می تواند به آسانی بازی با مقیاس باشد.

مقیاس به رابطه بین اندازه اشیا و اندازه یک فضا اشاره دارد.

5. تاکید

در طراحی داخلی، تاکید بر استفاده از یک آیتم در اتاق است، مانند رنگ، جزء، بافت یا الگو که توجه را به خود جلب می کند. اتاقی بدون نقطه کانونی فراموش شدنی و کسل کننده است.

بنابراین، اصل تأکید بر انتخاب یک آیتم در اتاق به عنوان مرکز توجه است که بقیه دکور حول آن می چرخد. تعادل شعاعی با این اصل کار می کند و به جلب توجه به نقطه تاکید انتخاب شده در اتاق کمک می کند.

نقطه کانونی می تواند ویژگی باشد که می خواهید برجسته کنید، مانند شومینه، یک قطعه مبلمان یا هنری که می خواهید به عنوان نقطه شروع طراحی خود استفاده کنید.

هنگامی که در مورد نقطه کانونی خود تصمیم گرفتید، بقیه اتاق باید به گونه ای طراحی شود که آن را تکمیل کند. رنگ یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که می توانید برای ایجاد تاکید از آن استفاده کنید.

یک رنگ پررنگ فوراً چشم را جلب می کند، بنابراین اگر می خواهید ناحیه خاصی را برجسته کنید، رنگ آمیزی آن با رنگ های تند روشی موثر برای انجام این کار است. یک الگو همچنین می تواند تاکید ایجاد کند.

بافت ابزار دیگری است که می توان از آن برای ایجاد تاکید استفاده کرد. یک بافت خشن بیشتر از بافت صاف برجسته خواهد شد.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک منطقه خاص را برجسته کنید، استفاده از یک روکش بافت مانند گچ بری یا آجر می‌تواند یک راه موثر برای انجام این کار باشد.

6. کنتراست

راه های زیادی برای ایجاد کنتراست در یک اتاق وجود دارد. یکی از بارزترین آنها استفاده از رنگ است. ترکیب رنگ های روشن و تیره یا گرم و سرد می تواند جلوه ای چشمگیر ایجاد کند.

همچنین می توانید از کنتراست از نظر بافت، الگو و مقیاس استفاده کنید. هنگام استفاده از کنتراست در طراحی داخلی خود، مهم است که به یاد داشته باشید که کمتر معمولا بیشتر است.

کنتراست بیش از حد می تواند طاقت فرسا باشد و فضا را آشفته کند. یافتن تعادل مناسب برای ایجاد فضایی دلپذیر و هماهنگ ضروری است.

کنتراست علاقه بصری را ایجاد می کند و به تعریف فضاها کمک می کند. می تواند اتاق را پویا و هیجان انگیز کند.

7. جزئیات

توجه به جزئیات آخرین اصل از اصول اولیه طراحی داخلی است. یک اتاق هرگز نمی تواند یکپارچه و شخصی به نظر برسد، مگر اینکه دارای آخرین کارهای تکمیلی باشد.

خبر خوب این است که برای اضافه کردن آنها لازم نیست یک طراح داخلی حرفه ای باشید! این مرحله نهایی به شما این امکان را می دهد که سبک منحصر به فرد خود را به رخ بکشید و فضا را با چیزهایی که مورد علاقه شما هستند شخصی سازی کنید.

خدمات ایوان سبز

مهم ترین خدماتی که ایوان سبز در سیاست کاری خود قرار می دهد: مشاوره، بازدید از محل پروژه و ارائه پیشنهاد مناسب، طراحی خلاقانه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی جهت ترسیم نقشه ها بر اساس کاربری فضا، برآورد هزینه براساس طرح ارائه شده، تولید و اجرای پروژه با استفاده از متریال مرغوب، معتبر و استاندارد می باشد.

تماس با ما

شما می توانید جهت دریافت خدمات و یا راهنمایی بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱ – ۲۲۷۹۵۳۴۰

۰۹۱۲ – ۲۸۳۵۵۶۲

آدرس: خیابان میرداماد – خیابان نساء – خیابان مسعود سیفیه – پلاک 38 واحد 2

منبع: https://interior-designer.ir/

 





:: برچسب‌ها: گروه معماری ایوان سبز , طراحی داخلی به کمک هوش مصنوعی , تفاوت طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی , اصول طراحی داخلی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: